Thursday 5 April 2012

NEGARA KITA NI KOTOR KE?

Assalamualaikum wbt.


Ini yang BS jumpa kat UUMKini tadi.Menarik dan tertarik betul. Soalahnnya, adakah negara kita ini kotor? Kalau nak cakap kotor, fikir dahulu, sebab terasa pakcik Alam Flora yang bertungkus lumus bersihkan alam sekitar kita. Takpalah, BS tinggalkan soalan ini untuk kita fikir. Bacalah. BS tertarik.




 Fadhilat BERSIH 3.0

1)Dapat dosa ikhtilath bercampur aduk lelaki dan perempuan

2)Dapat dosa mengganggu jalan dan melanggar hak-hak jalan.

Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu pernah mengkhabarkan sebuah hadis Nabi berkaitan hak-hak jalan. Kata beliau, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
“Janganlah kamu duduk-duduk di atas jalan.”
Maka mereka (para sahabat) berkata, “Sesungguhnya kami perlu duduk-duduk untuk berbincang-bincang.” Nabi menjawab, “Jika kamu tidak dapat berganjak melainkan perlu duduk-duduk, maka berikanlah hak-hak jalan tersebut.” Mereka bertanya, “Apa hak-hak jalan tersebut wahai Rasulullah?”
Nabi menjawab, “Menundukkan pandangan, tidak mengganggu (atau menyakiti) orang, menjawab salam, dan memerintahkan kepada yang ma’ruf serta mencegah dari kemungkaran.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 8/351, no. 2285)

3) Dapat dosa mencetuskan huru-hara dan sentimen benci membenci sesama muslim.
Allah berfirman:
Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian). 24:19

4)Teserlah keberanian menentang Rasulullah.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
“Sesiapa yang taat kepadaku, sesungguhnya ia telah taat kepada Allah. Sesiapa yang derhaka kepadaku, sesungguhnya ia telah derhaka kepada Allah. Sesiapa yang taat kepada pemimpin, sesungguhnya ia telah taat kepadaku, dan sesiapa yang derhaka kepada pemimpin, sesungguhnya ia telah derhaka kepadaku.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 10/114, no. 2737. Muslim, 9/364, no. 3417)

5)Dapat keahlian kelab 'khawarij'.
Pada Zaman Imam Ahmad b.Hanbal rahimahullah( wafat 241H) ada seorang lelaki yang bernama Al-Hasan bin Soleh Ibn Hayy lelaki ini merupakan seorang alim yang sangat kuat dan khusyuk beribadah.Dia tidak pernah seumur hidupnya keluar mmberontak kpd pemerintah muslim namun dia hanya membolehkan keluar mmberontak terhadap pemerintah, Maka para Ulama` Salaf ketika itu mentahzir(memperingati manusia agar berwaspada terhadap) beliau , beliau dan pengikutnya dinamakan Khawarij Al Qa`adiyyah.

Berkata Al-Imam Az-Zahabi: Al-Hasan bin Soleh bin Hayy, Imam yg besar, seorang yg dikenali, Abu Abdillah Al-Hamdani At-Thauri Al-Kufi, Faqiih `Abid( kuat beribadah) saudara kepada Imam `Ali bin Soleh.

Berkata Al-Imam Zahabi ketika mengulas biografi beliau: " Dia (Al-Hasan) merupakan dari kalangan imam-imam Islam, kalau dia tidak diselubungi dengan bid`ah(KHAWARIJ)..
Imam Sufyan At-Thauri memasuki masjid dan Ibn Hayy( Al-Hasan) sedang solat, lalu beliau ( Ath-Thauri) berkata: " Kami minta perlindungan kepada Allah daripada khusyuknya seorang munafiq" lalu dia mengambil dua seliparnya lalu berpindah ke tiang yang lain.

[ Rujuk Siyar `Alam An-Nubala 7/ 36 ]

Jgn lepaskan peluang ni...JOM ramai2 rebut fadhilat BERSIH 3.0 ni!!!!

No comments:

Post a Comment